onsdag 11 juni 2008

Dag 7 Norrköping

Vid sextiden börjar man lossa och lasta varuvagnar. Dom dras med frenesi över kullerstenarna, räckte inte pengarna till treglasfönster kan man undra?

-Det blir Norrköping idag, säger Max när jag kommer ner till frukost. OK 30mil är ju inga problem. Hade förstås siktat in mig på västkusten, äta räkor i Smögen! Men, Norrköping är ju också trevligt! Efter frukost beger jag mig till Clas Ohlson, måste köpa gaffatape, det klarar man sig inte utan. På väg dit ringer Max. -Du blir nog ledig idag vi ska flyga till Luleå. Jaha en dag på Liseberg kanske blir trevligt. Jag fortsätter mot Clas Ohlson. 5min senare ringer det igen. -Du, det blir Norrköping ändå.
Kl 14.10 anländer jag till Norrköping Tankar bussen och letar mig fram till sändningsplatsen, en lägenhet på andra våningen. Hittar en parkering precis nedanför balkongen och har söder i gatans längdrikting, en dröm för en uplinktekniker. Startar nya fina elverket och skrider till verket. Hittar sirius och testar, allt OK. När kameran kopplas in vill kodaren inte vara med längre, ingen bild. Byter kabel, samma fel. Byter till kortare kabel, då fungerar det. Digitala signaler kan vara kinkiga. Nu har Stockholm bild och ljud. Fem minuter kvar till sändning, då händer det!

Elverket hostar till som vid en hjärtinfarkt och dör. Allt slocknar. Ja, ni gissar rätt! Soppatorsk. Kan det bli mer pinsamt, men jag har jobbat så länge så jag bjuder på den fadäsen. Jag döljer inget, även den bäste....osv.. Med ett lassokast värdig en renskötare från Jukkasjärvi skickar jag upp en kabel till David på på balkongen och skriker.- Koppla in. Några minuter senare är vi igång igen, nästan ingen märkte något. Tog i alla fall en stund innan Alexander ringde från KC. Sändningen gick bra. Packar ihop och åker till Statoil, tankar elverket och köper en 5liters reservdunk, med svansen mellan benen.
Rekognoserar några alternativ inför kvällens sändning. Max vill helst vara på en restaurang vid Motala ström, Palace stänger redan kl 22, det gör grannrestaurangen också. Det blir istället en Pub som har karaokekväll och bra parkering för bussen. Nu har vi sänt över inslaget och jag sitter och väntar på att göra line up för direktaren kl 23. Sändningen gick bra. Vi packar ihop, Max träffar en polare, gänget går för en öl. Jag åker mot hotellet för att parkera bussen, på rummet festar jag till med en Ramlösa och slocknar.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida