måndag 9 juni 2008

Dag 5 Jönköping



Rise and Shine 08.30. Slår på TV:n och kollar nyheterna. De toppar löpet med två skjutna varav en död i det lilla samhället Grums i Värmland. Min gamla hemkommun. Verkar vara lugnare i Enskede där jag nu bor. Dusch och ner till frukosten, möter Max och David som redan käkat. Påbörjar färd mot Jönköping anländer 13.30. Tankar och checkar in på Elite Stora Hotellet. Letar på internet efter ett nytt elverk. Hittar en säljare i Forserum 25km bort. Jag testkör elverket för att se om den pallar med bussens kraftbehov. Verkar OK. Köper på mitt VISA kort 12890kr. Gasar på mot Jönköping igen, måste hinna med 17.10 sändningen från piren mitt emot hotellet. 50m från min tänkta sändningsplats kör jag över en uppstickande bult, jag hör hur luften väser ut från vänster framdäck. Går ut och kollar däcktrycket, plattare kan det inte bli! Nu står bussen 180grader fel. Nosen mot norr. inte bra. Vågar inte flytta bilen, risk för att skada fälgen eller kränga av däcket. Lätt panik infinner sig.
Ringer bärgarkåren och förklarar situationen, att vi ska sända om en halvtimme. Dom kommer på studs. Får klartecken av bärgaren att flytta bilen 90grader så jag kan nå satelliten. Det funkar! Känner mig lugnare. Under tiden pluggar han däcket och fyller luft. Som nytt!! Max och David kommer och vi kör vår sändning utan problem.

Max och David åker vidare för att filma och redigera jag åker för att "proviantera". Käkar sallad på McDonalds, återvänder till hotellet kollar Aktuellt. Utanför hotellfönstret pågår en studentskiva med något överförfriskade ungdomar. Ringer receptionen, dom försäkrar att det ska vara tyst när jag återvänder i natt. Går ned till bussen och kollar att allt är ok inför kvällssändningen. 22.45 kommer teamet tillbaka med material för överspelning, kopplar in kamera för test. Nu börjar helvetet! Bilderna "låser inte" på min monitor i bussen, modulatorn vägrar acceptera bilden. Nu börjar en febril felsökning, kollar alla kablar och kontakter, startar om alla "burkar" kollar alla parametrar. allt verkar OK. Ringer Emil Gustafsson för att få tips, inget hjälper. Tiden rinner iväg och nu börjar jag känna att det är "kört". Max gör en telefonare med Jihde, under tiden greppar jag det sista halmstråt. Jag kopplar helt enkelt ned all kraft till bussen och startar om eländet, och se! nu lirar det. Vi kan sända inslaget om än något försenat. Senare kan jag konstatera att det måste varit ett kraftproblem. Låg spänning från restaurangen där jag lånat kraft. Viss elektronik är känslig för låga spänningar. i det här fallet verkar det vara modulatorn. Nu har vi i alla fall ett eget elverk för såna situationer. Efter denna pärs unnade vi oss en öl, eller om det var två, sen var det godnatt

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida